Monday, July 30, 2012

BEAUTY SCHOOL: FOUNDATION 101

Assalamualaikum semua!


Kali ni PY nak tulis tentang foundation memandangkan foundation adalah produk pertama sekali kite sapu dimuka selepas cuci, toner n moisturize..So post kali ni agak panjang sketla berikut adalah soalan2 banyak ditanya tentang foundation dan jawapannye drpd PY tentang soalan tu....

1) HAPE KEBENDENYE FOUNDATION TU?



Jangan terkejut jika masih ade orang yang tak tau foundation tu ape....die pakai sapu jek sume bende kat muke die..
Foundation atau dalam bahasa melayunya ialah bedak asas....nama pun dah bedak ASAS....confirm la kene pakai mula2 skali...kalo tak tau jugek...pegi la mekap kaunter n pegi tanye amoi kat situ "FOUNDATION SATU MOI!" bukannye nak beli...cume nak nengok mane rupenye foundation tu....




Boleh PY terangkan jenis2 foundation? pastu foundation yang sesuai dengan jenis2 kulit (berminyak, kering dan kombinasi)?

Setahu PY la kan...foundation ni ade 4 jenis iaitu jenis cecair@liquid, cream, stick dan dual finish...Tapi kat sini PY masukkan skali tinted moisturizer dan BB cream...sebab korang boleh jugak gunakan 2 bende tu sebagai foundation! Jom kite nengok satu persatu...


LIQUID FOUNDATION

PY gunakan foundation ni..

Ade 2 jenis liquid foundation iaitu oil-based (berasaskan minyak) sesuai untuk korang yang berkulit kering dan oil-free (bebas minyak) sesuai untuk korang yang berkulit berminyak...

Gunakan sponge, berus foundation ataupun jari untuk sapu ke muka.

TIPS: Bagi yang berkulit kering, korang boleh gunakan foundation jenis liquid...takot muke kering??? Campurkan moisturizer dengan foundation..hasilnye korang dah ade tinted moisturizer dan sesuai untuk mengatasi kekeringan kulit korang tu!!

CREAM FOUNDATION

 The Balm foundation


Foundation favourite PY!

Cream foundation ade dalam dua bentuk ye! Dalam bentuk stick (PIXY) dan jugak ade yang dalam bentuk pancake (The Balm). 
Cream foundation ni utk mekap yang lebih tebal dan untuk tutup cela di muka yang agak ketara.Biasenye mekap pengantin gunakan foundation jenis ni sebab mudah untuk tutop segala macam bende yang ade kat muke..hehe...
PY sarankan cream foundation untuk kulit yang matang/berumur dan untuk kulit yang kering!

TIPS:  Bagi yang berkulit minyak kalau teringin pakai foundation jenis cream, memang boleh! Tapi pastikan standby dengan oil blotter paper/tisu serap minyak dan powder. Bila kulit korang dah start berminyak, gunakan oil blotter paper untuk serap minyak dimuka dan tekap kan bedak untuk touch up balik mekap...senang kan!


DUAL FINISH/TWO WAY FOUNDATION



Untuk foundation jenis dual foundation, korang boleh pakai dengan cara basah atau kering kering...Caranye??
Untuk pakai yang dengan cara basah, gunakan span yang basah untuk sapu foundation pada muka dan gunakan span yang kering untuk pakai foundation ni sebagai bedak serbuk..sebab tu la foundation ni ni dipanggil two way/dual finish...sebab ade 2 cara nak pakai foundation ni!

TIP: Foundation jenis two way/dual finish adalah sangat sesuai untuk kulit jenis kombinasi. Kulit kombinasi ni jenis kulit yang berminyak pada T zone (dahi, hidung dan dagu) dan kering dibahagian lain(pipi). Untuk kulit kombinasi, gunakan foundation jenis ni secara kering di kawasan muka yang berminyak dan gunakan dengan span basah pada kawasan muka yang kering! Cubalah! hehe..


BB CREAM

Simplysiti BB Cream


BB cream @ Blemish balm cream dah jadi kegilaan ramai skarang ni...kalo kite tengok pon kebanyakan jenama kosmetik dh mengeluarkan BB cream masing2 sebab permintaan yang tinggi! Kenapa ramai orang suke pakai BB cream?? Ape yang best sgt hoh?

1) sebab BB cream banyak fungsi! - moisturizer, primer, foundation dan sunblock!
2) solekan tak nampak terlalu tebal! Rahsie mekap artis korea yang nampak natural sebab dorang pakai bb cream...so ramai la yang berlombe2 nak pakai BB cream...manela tau kot2 muke jadi cm artis korea...hehe
3) Coverage/liputan kat muka macam lain2 jenis foundation, tapi x menyumbat liang roma!
4) Ade sifat pemulihan kulit..jadi sambil korang melaram mekap, sambil tu la korang memulih kulit! Best!
5) Dapat menutup cela ( parut ke, bintik2 or tompok2 taik unta gelap dimuka) sambil memperbaiki struktur kulit!

TINTED MOISTURIZER

Tinted moisturizer ni adalah gabungan fungsi foundation dan moisturizer...so PY sgt rekemen utk kulit kering sebab mende ni berfungsi beri lembapan sambil sekatakan warna/tone kulit...best ape...
Cume coverage x brape power sgt la..sesuai untuk korang2 yang  sukekan mekap nipis2...ha...ade paham??

FOUNDATION YANG SESUAI MENGIKUT JENIS KULIT:
Kulit berminyak: 
Gunakan foundation water base/berasaskan air. Jenis liquid/cecair lebih sesuai. Elakkan pakai foundation jenis cream sebab mekapnye tu lebih tebal dan menutup pori2 muka...bukan ape..muka berminyak ni jenis cepat berjerawat lagi2 bile pori2 tersumbat!

Kulit kering:
Gunakan foundation jenis cream, tinted moisturizer @BB cream...kulit korang perlukan lembapan sket...kalau pakai foundation jenis cream, jangan lupe pakai moisturizer sebelom sapu foundation!

Kulit kombinasi:
Kulit kombinasi sesuai pakai dual finish/two way cake...Sapu dengan spa kering kat kawasan muka yang berminyak dan gunakan span basah untuk sapu foundation kat kawasan muka yang kering!

Kulit sensitif:
Kulit cepat merah2, gatal2 dan mengelupas...disarankan pakai BB cream sebab ade sifat memulihkan kulit. Yang paling penting pegi test produk yang sesuai dengan kulit...jangan maen sapu jek kat muka!

Kulit berjerawat:
PY nak sarankan agar mereka yang jenis kulit berjerawat ni stop dulu pakai foundation...rawat kulit dulu...takot produk2 yang ade ni menyebabkan kulit bertambah parah...

Bagaimana nak pilih foundation yang sesuai dengan warna kulit??
Kebanyakan orang tersalah pilih warna foundation dan x sesuai dengan warna kulit (PY pon same...)... Hasilnye foundation yang dipakai nampak macam topeng! Kenapa boleh jadi macam ni?

Sebabnya kebanyakan orang memilih foundation bukan sebab nak sekatakan warna kulit dimuka, tapi nak cerahkan lagi warna kulit!

Jadi disebabkan tu la, ramai yang memilih foundation jauh lebih cerah berbanding warna kulit dorang tu!

Lagi satu, tersalah pilih undertone foundation!
Undertone tu ape?  Undertone ni kira macam asas warna kulit la...Ade kulit yang putih merah dan ade jugak kulit kuning langsat!

Kebanyakan orang asia mempunyai kulit berasaskan warna kuning/yellow undertone dan orang barat (mat saleh la...) mempunyai kulit berasaskan warna pink/pink undertone...

Jadi kat sini, PY sarankan agar korang pilih foundation yang yellow undertone untok mengelakkan muke macam tepong gomak @ putih bercapuk!

Cube tengok gambar di bawah ni...perbezaan antara foundation yang yello dan pink undertone...(kulit PY kuning langsat...rasenyela...)

Cube teke...yang mane pink undertone dan yellow undertone?

Kalau dilihat kat atas tu, yang kiri skali dan yang tengah adalah yellow dan yang kanan skali adalah pink undertone! Warna yang paling sesuai skali dengan warna kulit PY adalah yang kiri skali!

TIPS: Untuk cari warna foundation yang sesuai kat kaunter mekap, gunakan kawasan pergelangan tangan (macam gambar kat atas) untuk test warna foundation...blend dan tengok sama ada warna tu matching tak atau merubah warna pergelangan tangan korang...kalo sesuai, ape lagi...grab la...


Kenapa guna pergelangan tangan??kenapa tak guna tapak tangan je??
tapak tangan?? soalan nak makan pelempang ni....
Sebab warna pergelangan tangan hampir sama dengan warna kulit di muka!

Ok la ye...penat PY membebel ni ha...harap2nye dapat membantu korang2 semua ye utk pilih foundation yang seswaaaiiiiiii..........

Ade cerita tentang foundation yang korang nak kongsi??? Kongsi kat ruangan komen ok!

Nt insyaAllah minggu depan PY bebel lagi! Till then! Tata!

Singgah blogshop PY

Singgah channel youtube PY

Join churpchurp kat sini!

PS: Semalam pegi jenjalan...tibe-tibe terjumpa sarung bantal zebra print...comel! teros grab...(xde kaitan dengan tajok diatas!)




8 comments:

  1. wah. info tmbahan! tq PY.
    mext nk request on mcmna nk pakai concealer, blh x PY?

    hehehe..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Mne nk cri bb kaler pink?jename pe? Kbnykn sume kaler yellow.;(

    ReplyDelete
  4. sangat berguna info adik..akak ada jual foundation meiko cosmestik...OCTARD, NATURACTOR...

    ReplyDelete
  5. PY... skrg ada foundation utk muslimah... xyah cuci sbb dia serap air... boleh terus ambik air sembahyang dan xyh risau dia sememeh atau tompok2 kaler belang2 kt muka... lps tu dia ikut warna suhu darah dan kembali natural... nama dia Amy Mascara Lovely BB cream...sy dh try dn mmg best (sy kulit kombinasi dn sgt2 sesuai utk sy)

    PY try laa... :)

    boleh tgk kt sini
    https://www.youtube.com/watch?v=gcL7msAznUE

    ReplyDelete

Tinggal kan komen uols kat sini~ Thanks Cik Gojes!