Sunday, November 2, 2014

DIY: Buat sendiri jus detox dirumah!

Assalamualaikum~
Saje jek arini nak meroyan kat blog pasal detox water/jus detox/air detox~

PY@Siti Nur Detox

Banyak betol orang yang berminat dengan jus detox ni...
Bru jek PY pos gambar kat fanpage tentang resepi jus detox ni, dh ramai yang komen.
Ade jugak yang brkongsi resepi mcm mane nak buat jus detox/air detox ni 
sebab jus detox ni ade banyak versi!

Tapi resepi (resepi la sangaaattt) yang PY nak kongsi kali ni memang mudah dan murah.
Bahannye mudah dibeli dan dijual di merata2 tempat.
Tapi sebelum sebok nak menerai jus detox ni, korang perlu tau ape sebenarnye proses detox ni
Ade yang pakai hentam sebot jek sebab sume org sebok cite pasal detox ni.
Kalo x sebot kang nt org ckp ketinggalan zaman plak. 

Detox ni apebende sebenarnye?
Detox  adalah proses pembuangan toksin yang terkumpul dalam badan dan gantikannya dengan nutrient!
Toksin dalam badan kite memang banyak sangat! Lagi2 la PY yang tinggal kt Pasir Gudang ni....
Tiap2 ari sedut asap kilang~tu belom lagi makanan yang kita makan!
Bahan pengawet,diet yang tak sihat dan pencemaran sekeliling memang mnyebabkan badan kite brtoksin!
Antara cara untuk buang toksin adalah bersenam, berpuasa dan mengamalkan diet yang sihat~

Program Detox 7 hari~
2 Hari puasa, 5 hari amalkan minom jus detox dan jus buah2an jek...
Jgn makan makanan dalam bentuk pepejal.
Tujuannya nak rehatkan digestive system/sistem pencernaan.
Sambil tu toksin drpd badan akan dibersihkan sbb kite hanya amek makanan berasaskan cecair.
Confirm tiap2 ari pegi toilet.
Dengar memang agak seksa....tapi xde la seksa sangat sebenarnye.....
Sepanjang 5 ari PY minom 2 liter jus detox~


Resepi jus detox/detox water!
Sebenarnya ade banyak....cume PY suke detox water brasaskan buah-buahan sitrus!
Rase segarrrrr
Bagi yang ade gastrik PY x sarankan....takot gastrik korang melarat sebab buah2an sitrus ni berasid.

Bahan-bahan:

1) Air~
PY guna teh hijau....korang boleh jek guna air kosong...
isi dalam botol 2 liter...tapi jangan sampai penuh sebab ada bahan lain nak masok dalam air ni.

Green tea~


2) Buah-buahan sitrus (oren, lemon)
PY guna sebijik buah oren, sebijik buah lemon.... kalo korang nak guna lebih pon boleh jugakkkk
Basoh bersih2 sbb nak masokkan dlm air dengan kulitnye skali.
Hiris buah oren dan lemon tu ye.



 Hiris2 macam ni...

Sebagai tambahan, PY guna jus sebijik lemon.


3) Selain tu korang boleh jugak tambahkan timun dan daun pudina untuk rase yang lebih segarrrrrrrr

Camporkan semua bahan dan simpan semalaman dalam peti sejuk....
Besok pagi....tadaaaaaa dah boleh minom dan mulakan program detox korang tu ye!
Buah2 ni boleh buat jus 2 kali....maksodnye bile nampak air dh nak abes, tambahkan lagi kali kedua.
Rasa sitrusnye masih kuat. Dah abes botol yang kedua, bru tukar buah yang baru.



Kebaikan detox water~

1) Melawaskan pembuangan air besar dan air kecil.
dan mengatasi masalah sembelit.

contoh muke sembelit.

Bagi korang yang mengalami masalah susah nak ke toilet, air detox ni wajib dicuba!
Sepatutnya, setiap hari kite perlu buang air besar @berak  .
Kalau korang berak sekali seminggu (ini dh kes dahsyattt), maksudnya sistem pencernaan korang ada masalah la tu!
Secara tak langsong toksin pon x dibuang setiap hari dan terkumpul dalam badan~
Lemon dan limau bersifat asid~ jadi  buah ni jugak membantu mencuci usus korang~
Tapi jangan risau.....xde la smpai tahap cirit birit

2) Mencantikkan kulit! Sape yang xnk kannnn


Jus detox akan membantu proses penyingkiran toksin.
Bile toksin brkurang dalam badan, konfem la kulit jd sehat dan letops.
Jus ni jugak kaya dengan vitamin C~
Fungsi vitamin C untuk menggalakkan penghasilan kolagen di kulit~
Memang berbaloi untuk cuba jus ni~

3) Membantu korang untuk minum air~

aip PY...maen kenyit2 mate pulakkk

Ni sesuai untuk korang yang x suke minom air. Dengan menambah buah2 dalam air, secara tak langsong buah ni memberikan perisa kat air yang nak diminum!
Takde la rase tawarrrrr jek.
Lepas tu pulak, buah2 oren dan lemon yang berenang2 dalam air tu menyebabkan air tu nampak lagi 'seksi' daripada biase. Jadi konfem korang trgoda lalu trminom....
Sedar tak sedar dah 2 liter air korang minum!!!
Masalah x suke minom air selesai~

PY harap resepi kali ni dapat membantu korang sume untuk buat jus detox sendiri di rumah!
Selamat mencuba! Kalau dah cube boleh share pngalaman korang mencuba jus detox ni kat fanpage PY!

Till then!
JANGAN LUPE KLIK IKLAN EK. TIME KASEH.
 Kalau ade apa-apa pertanyaan boleh komen kat Fanpage PY ye!
Tak tau knp PY x boleh balas komen korang kat bawah T_T

~XOXO Princess Yanti~

Singgah blog PY!

http://princess-yanti.blogspot.com

Follow Twitter PY @PYantilicious

Follow Instagram : pyantilicious

Like Fanpage PY!
http://www.facebook.com/princessyantihere

Like.Comment.Subscribe

22 comments:

  1. Py hirisan buah2 tu semua nk kena perah x?

    ReplyDelete
  2. Py...air grean tea tu nk kn guna yg daun original ke dlm packet tu?

    ReplyDelete
  3. hooo sedap ke buat cam nih ?

    jom sertai peraduan TONTON DAN MENANG !!!

    ReplyDelete
  4. kat mana nak beli teh hijau tu? kedai runcit?

    ReplyDelete
  5. nice sharing :)
    http://ismimaizura.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. nak tanya, kalau saya tak letak dalam fridge tak apa ke? biarkan kat luar je. and saya guna green tea. boleh ke?

    ReplyDelete
  7. Detox sngt bagus..Sy pun sllu buat air detox ni..Dgn detox bdn rsa ringan jer

    ReplyDelete
  8. Mesti rsnya masam2.. Boleh cuba ni

    ReplyDelete
  9. tak letak dalam peti sejuk pun takpe kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe. Tapi kalau minom sejok2 lagi best!

      Delete
  10. Waktu yang sesuai untuk diminum pagi atau sebelum tidur?

    ReplyDelete
  11. Waktu yang sesuai untuk diminum pagi atau sebelum tidur?

    ReplyDelete
  12. salam kak...nk tny...masa akak amalkan minum air ni...pemakanan akak macamane?akak mkn nasi x?.atau hanya mkn buah n sayur je.sy tgh cari semangat dgn membaca blog2 org yg pernah wat cara ni...nk diet ni.

    ReplyDelete
  13. Kalo breastfeeding sesuai tak . Takut x cukup zat plak nnti

    ReplyDelete
  14. Kalo breastfeeding sesuai tak . Takut x cukup zat plak nnti

    ReplyDelete

Tinggal kan komen uols kat sini~ Thanks Cik Gojes!