Wednesday, November 30, 2011

Jangan Gunakan Kosmetik Cap Ayam!!!

Assalamualaikum semua!!


Sebelum memulakan entry ni...PY nak mintak maaf sangat kepada penjual/penggemar/pengguna/pengedar kosmetik cap ayam jika terasa dengan entry PY kali  ni...

Apa yang PY nak bincangkan tentang post kali ni ialah penggunaan kosmetik cap ayam yang semakin berleluasa sekarang...Tujuan?? Untuk kepentingan dan keselamatan penggemar/pengguna kosmetik.

PERINGATAN:
Jika anda rasa pos saya kali ni agak menjengkelkan, dinasihatkan agar anda jangan terus membaca post ini dan pergi ke halaman yang lain. Terima kasih.


1) Kosmetik cap ayam tu ape PY???

Kosmetik cap ayam ni bermaksud kosmetik jenama tiruan. Bukan jenama yang original. Bukan jugak bermaksud kosmetik brand 'Cap Ayam'...(mane ade kosmetik Cap Ayam....sardin Cap Ayam adela...)


2) Kat mane kosmetik cap ayam ni dijual??

Selalunya dijual kat tepi2 jalan, pasar malam dan kedai2 yang menjual aksesori perempuan...tak lupa, kedai2 online..

3) Boleh ke guna kosmetik cap ayam ni??

Kalau PY, memang TAK kot....Terpulang kepada individu....Sendiri pakai sendiri tanggung...PY cuma mengingatkan aje...

4) Apa kebaikan dan keburukan penggunaan kosmetik cap ayam ni??


Kebaikan:
a) Murah.Kosmetik boleh didapati dengan harga yang murah! Kalau RM50 tu, macam2 boleh dapat..betul tak???
b) Mudah didapati. Kosmetik cap ayam amat mudah didapati ditepi2 jalan, di pasar malam dan di kedai2 aksesori juga di kedai2 online...


Keburukan:
a) Sangat berbahaya. Mungkin kesannya tidak boleh dilihat pada jangka masa pendek...kesan jangka panjang yang pernah di laporkan adalah seperti sakit kulit, penuaan dan kanser kulit...err..lagi satu..kerosakan sel saraf seperti yang dilaporkan di Tanzania dan Dar-Es-Salam..bagi yang berkulit sensitif masalah jerawat mungkin akan timbul...
b) Kosmetik cap ayam dibuat dengan bahan yang murah dan tiada jaminan/pengesahan keselamatan daripada pihak yang terlibat...sebab tu harganye murah!!
c)Kosmetik cap ayam mungkin mengandungi bahan yang berbahaya/terlarang yang boleh menyebabkan kesan alergi yang teruk dan penyakit2 yang lain.. Ade bran???

5) Macam mane saya nak kenalpasti kosmetik tu original ke cap ayam???
a) Harga!
Harga kosmetik yang original biasenye mahal sket berbanding yang tiruan!

MAC Dazzleglass. Original: RM69 ,tiruan : RM10-15

b) Makeup original biasanye dijual pada pengedar yang sah. So, beli dikaunter mekap atau pon kedai yang menjual produk yang original, contohnya Watsons, Guardian, SASA, Sephora. Kaunter MAC takkan la nak jual produk makeup diorang yang tiruan! ~tak masuk akal~


c) Pegi website rasmi kosmetik yang nak dibeli. Cuba check betol ke produk tu ade dalam list website tersebut..Kalo website takde, boleh google. Kalo produk tu tiruan, xde orang pon akan buat review (biasenye la....).
MAC tak pernah keluarkan produk cam ni...konfem tiruan...

Jangan nak mengarut..MAC Hello Kitty takde keluarkan eyeliner dgn mascara...tiruan

d) Tengok ciri2 khas sesuatu jenama tu. Contohnya, semua eyeshadow keluaran MAC tidak disertakan dengan applicator/eyeshadow sponge. Cube check eyeshadow MAC korang tu ade applicator ke tak..

Ade applicator....cap ayam

Ade applicator dan cermin kat eyeshadow...ni pun cap ayam

d) Logo pada packaging tak same macam logo sebenar ataupun kesalahan ejaan pada packaging...Packagingnye pun nampak laen macam jek..


Tulisan 'Clinique' tu macam tergemok sket..
ni yang original punye...

Kat sini PY ingin la menasihatkan korang semua yang gunakan kosmetik cap ayam tu supaya berhenti daripada gunakan kosmetik camtu. 

PY nak menyarankan agar korang menggunakan kosmetik yang berjenama tetapi hargenye pon murah contohnye Silkygirl, IN2IT, Baby Blue dan mcm2 lagi la brand yang menawarkan harge yang murah. Rasenye harge produk bagi brand2 yang disenaraikan tu pon lebih kurang jek dengan kosmetik cap ayam yang korang beli kan..

Yang degil tak nak dengar tu, suke hati korang la yek...Nanti kalo pape pon korang tanggongla sendirik...

Diharap perkongsian PY dengan korang semua hari ni dapat menyebarkan info yang berguna dan membantu korang drpd tertipu dengan kosmetik cap ayam yang boleh membahayakan kite semua!!

XOXO Princess Yanti

Jangan lupe singgah blogshop PY!!

http://bundle-paradise.blogspot.com

Jangan lupe singgah Youtube channel PY!

http://www.youtube.com/user/PrincessYanti?feature=mhee

Sila2 la klik iklan nuffnang kat atas n sebelah sebagai tanda sokongan kat blog PY ni ye!! Thanks semua!!!

PY : Mintak maaf la banyak2 jika ade yang terase....Tujuan PY buat entry ni bukan nak berlagak sebab pakai barang yang ade jenama atau memperlekehkan orang2 yang jual mekap2 cap ayam kat tepi jalan/pasar malam ye....

18 comments:

  1. like ur posting nih...semuanya benar2 belaka!daripada beli MAC tiruan ,lebih baik pakai maybeline!

    ReplyDelete
  2. I sokong entry u.. Muka makin hodoh kalau pakai yang tiruan, bukan makin cantik pun... sungguh!

    ReplyDelete
  3. sokong 100%.. biar local punyer, asalkn ori.. hehehe

    ReplyDelete
  4. sy pn stuju ..sy xbole pkai fake nty muke gatal bkn saje nk pkai bes2 sy kursus make up dorg bg pkai yg fake nk wat camne..ha3

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah...kursus mekap pon memang banyak yang pakai produk cap ayam...xpela awk...layan jek...nt kate kite ngade nk pakai barang ade brand plak...pasni jgn pakai lagi!

      Delete
  5. Hye, hope u see this. Kalau pakai yg murah punya tu kan, dia ambik masa lama tak utk rosakkan bibir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak , bibir akan cepat hitam . cepat menggelupas . ^^ .. lagi2 yang kulit sensitif

      Delete
  6. Hi. Sy ada beli too faced chocolate pallete online tp tktahu fake ka ori. Smua sama ja harga pn sama

    ReplyDelete
  7. Kalau beli brush mekap cap ayam?

    ReplyDelete
  8. Thanks pasal tips PY. Saya memang lemah sikit la pasal kosmetik ni..aduyai. Lepas ni kalau beli lip balm, gloss ke apa better carik kat guardian dan seangkatan je kan..insyaAllah selamat

    ReplyDelete
  9. mmg betul pun ...kebanyakan laa ni cap ayam terutamanya kosmetik2 ni..berwaspada laa. dah lam melambak2 dan yang jual borong2 wholesale tu ..KPDNKK pun tak chek2 kan..

    ReplyDelete
  10. Mtk izin sy screenshot ye sis.. Fakta yg sis kate kan ni.., semoga bermanfaat bg org lain.. Thks

    ReplyDelete
  11. As salam..nk minta pendapat you all semua..saya baru ada mslh jerawat..kalau nk beli foundation yg mana lebih bagus, brand Mac atau Sephora..saya nk tutup bekas jrwt bila keluar pergi jln..tq yang beri pandangan.

    ReplyDelete

Tinggal kan komen uols kat sini~ Thanks Cik Gojes!